فن فضا سازی یا تجسم روضه چیست؟
فن فضا سازی یا تجسم روضه، فنی است که، مداح خودش را به جای آن شخصی که
درباره او روضه میخواند قرار دهد. واز زبان او سخن میگوید.
پس باید خودتان را در آن فضا وحال و هوای روضه قرار دهید. مثل اینکه شما دارید آن اتفاق را میبینید.
آیا تا بحال کسی برای شما واقعه ایی که باچشمان خودش دیده تعریف کرده است؟
اوچه حالتی دارد؟ باتمام وجود از آن حادثه سخن میگوید. اوفقط روایت کننده واقعه نیست، بلکه آنچه را دیده برای شما تجسم میکند تا شما نه فقط بشنوید، بلکه شماهم آن صحنه را ببنید.
مداح باید یک چنین حسی داشته باشد واین کار ساده ایی نیست.
مداح یا روضه خوان باید خود را در آن صحنه و واقعه ببیندوحس کند وآنچه را که باچشم دل
دیده در قالب کلمات به دیگران انتقال دهد. طوری که دیگران هم آن صحنه را ببینند، نه فقط بشنوند.
مداح اگر از گودال قتلگاه میگوید باید خودش را در آنجا احساس کند. واز زبان زینب
واقعه را تعریف کند. این معنی تجسم روضه است.
هنگامی که امام رضا علیه السلام به نیشابور رسید، حدیث شناسان نزد آن امام جمع شدند و گفتند: ای پسر پیامبر! از اینجا می روی و حدیثی برای ما روایت نمی کنی که از آن بهره مند شویم؟ او که در کجاوه نشسته بود سر مبارکشان را کجاوه بیرون آورده و فرمودند: از پدرم موسی بن جعفر شنیدم که گفت: از پدرم جعفر بن محمد شنیدم که گفت: از پدرم محمد بن علی شنیدم که گفت: از پدرم علی بن الحسین شنیدم که گفت: از پدرم حسین بن علی شنیدم که گفت: از پدرم امیرالمؤمنینین شنیدم که گفت: از پیامبر شنیدم که گفت: از خدای بزرگ شنیدم که گفت:
لا اِله الّا الله دِژ من است، پس هر کس به دژ من درآید از عذاب من دراَمان خواهدبود.
. (یعنی هرکس سرپرستی خدا و توحید او را بپذیرد از عذاب خدا در امان است) اسحاق بن راهویه می گوید: چون کاروان به راه افتاد آن امام بزرگوار با صدای بلند فرمود:
با وجود شرایط آن، و من از شرایط آن هستم.
یعنی شرط پذیرش توحید و نجات از عذاب خدا؛ قبول ولایت ائمه ی اطهار علیهم السلام است.( عیون اخبارالرضا علیه السلام 2/135